
Tämä on uskomaton Vespa-seikkailu: yli 120 osallistujaa 12 eri maasta matkaa Vespoilla Gardajärveltä Italiasta Nordkappiin. Tuhansia kilometrejä uskomatonta seikkailua läpi Euroopan tavoitteena ylittää napapiiri, nähdä keskiyön aurinko ja lopulta saavuttaa maanteiden pohjoisin päätepiste Nordkapp. Matka alkaa Gardajärveltä, me liitymme mukaan Berliinin välimatkapisteestä.
Ajoneuvot on jaettu neljään eri luokkaan:
- Super Classic – Vespasi valmistusvuosi on 1985 tai aiempi
- Classic – Vespamallit joita on valmistettu vuoteen 2000 asti
- Modern Classic – Vespa-mallit, joita valmistettu aina vuoteen 2015 asti
- Modern – Vespa-mallit, jotka on valmistettu vuoden 2015 jälkeen
Osallistua siis voi millä tahansa Vespalla, riippumatta vuosimallista ja moottorin tilavuudesta.
Seuraavassa kuvaan tätä tapahtumaa vähän tarkemmin
CHECKPOINTS – lähtö-ja väliaikapisteitä
Tapahtuman pääjärjestäjä on Vespa Club Firenze. Pääjoukko lähtee matkaan Gardajärveltä (matkaa Nordkappiin 4000km). Järjestäjät ovat ajatelleet myös muualta kuin Italiasta tulevia osallistuja ja helpottaneet heidän matkaan lähtemistä perustamalla lähtöpisteet myös Müncheniin ja Berliiniin. Kontrollipisteet sijaitsevat matkan varrella Tukholmassa, Uumajassa ja Rovaniemellä.
UNSUPPORTED – omatoimista matkantekoa
Nordkapp Classic Raid ajetaan omatoimisesti: sinun on itse huolehdittava Vespasi ajokunnosta, vaikka se pysyisi koossa vain ”teipillä ja rautalangalla”. Eli tukenasi matkalla ei kulje huoltojoukkoja tai -autoja. On oltava omavarainen niin majoituksen kuin ruuankin suhteen. Seikkailu on seikkailu! Sinulla on aikaa 14-15 päivää saavuttaa Nordkapp Vespallasi, se on siinä! Voit lähteä matkaan ”yksi-päällä” tai ottaa mukaan takapenkille ystäväsi.
24H LIVE TRACKING – satelliittiseuranta apunasi
Järjestäjät tarjoavat jokaiselle vespailijalle satelliittiseurannan, jotta ystävät ja sukulaiset voivat seurata reaaliaikaisesti matkaasi kohti pohjoista.Organisaatio tarjoaa sinulle satelliittiteknologiaa, joten Vespan käynnistämisestä.
VESPA transport and fly home – kotiin ei tarvitse palata ajaen
Järjästäjä-organisaatio tarjoaa osallistujille mainion palvelun: Vespaa ei tarvitse ajaa takaisin kotiin, vaan sen voi jättää kuljetettavaksi rekka-autolla takaisin lähtöpisteeseen. Näin voi kokea seikkailun parhaat puolet, ja kotimatka hoituu lentokoneella.


NORDKAPP CLASSIC RAID III RULES
1. Nordkapp Classic Raid ajetaan huolellisesti valituilla, upeilla enimmäkseen päällystetyillä teillä. Raskaan liikenteen käyttämiä teitä pyritään välttämään. Osallistujat voivat vapaasti käyttää vaihtoehtoisia matkareittejä harkintansa mukaan ja jättää järjestäjien laatiman reitin käyttämättä.
2. Osanottajat kantavat itse vastuun matkastaan ja siitä, mitä matkan aikana tapahtuu. Järjestäjät ovat pyrkineet valmistelemaan ennalta laaditun turvallisen reitin – etusijalla on siis ajajien turvallisuus. Vaarat silti vaanivat, vaikka käytät laadukasta GPS-navikointia apunasi.Jos ajattelet tämän olevan kilpailun, älä lähde mukaan.
3. Järjestäjän henkilökunta seuraa osanottajien matkassa ja dokumentoi sitä koko ajan. He eivät kuitenkaan voi tarjota terveydenhoitoa, ajoneuvon huoltoon ja korjaukseen liittyvää apua tai kuljetuspalveluja. Reitin varrelta on kuitenkin helppo löytää kaikenlaista apua ongelmiin.
4. Turvallisuus on kaikkein tärkeintä. Osanottajan on ajettava kypärä päässä, ajovalot kytkettynä ja heijastava liivi päällä. Liikennesääntöjä on ehdottomasti noudatettava. Kannattaa tarkkailla omaa fyysistä kuntoa ja tarkkaavaisuuttaan matkan aikana.
5. Nordkapp Classic Raidin III lähtö tapahtuu Gardajärveltä lauantaina 14.6.2025. Lisäksi matkaan voi startata Münchenistä tai Berliinistä. Sinun on valittava yksi seuraavista vaihtoehdoista:
- Grand Depart Gardajärveltä lauantai 14.6.2025 klo 8.00
- Lähtö Münchenin sunnuntai 15.6.2025 klo 10.30
- Lähtö Berliinistä tiistai 17.6.2025 klo 10.00







6. Tämä ajotapahtuma on omatoiminen upea seikkailu, ei kilpailu. Finisher-tittelin saadaksesi sinun pitää päästä Nordkappiin aikaikkunassa 27.-28.6.2025. Sinun on saavuttava viidelle välitarkastuspisteelle määrättyyn aikaan (aikaikkuna). Näin pyritään välttämään liian pitkiä päivämatkoja ja siten minimoimaan ajamiseen liittyviä riskiä.
7. Nordkapp Classic Raid on 100 % seikkailu, mikä tarkoittaa, että viiden tarkastuspisteen pakollisten aikaikkunoiden puitteissa voit vapaasti päättää aikataulusi. Organisaatio tarjoaa kuitenkin rekisteröityneille kaksi ohjeellista aikataulua: ”nopeamman” ja ”rennomman”. Voit vapaasti päättää seuraatko niitä vai et, mutta tiedämme, että noudattamalla ehdotettuja aikatauluja varmistat, että saavut Nordkappiin ajoissa.
8. Vain Piaggion Vespa -mallit ovat sallittuja tapahtumassa.
Vespan valmistusvuoden perusteella osallistut johonkin seuraavista neljästä omistetusta kategoriasta:
- Super Classic – Vespasi valmistusvuosi on 1985 tai aiempi
- Classic – Vespamallit joita on valmistettu vuoteen 2000 asti
- Modern Classic – Vespa-mallit, joita valmistettu aina vuoteen 2015 asti
- Modern – Vespa-mallit, joska on valmistettu vuoden 2015 jälkeen
9. Osallistujille tarjotaan valmis reitti Nordkappiin. Voit kuitenkin milloin tahansa ja mistä tahansa turvallisuuteen, liikenneolosuhteisiin ja tieolosuhteisiin liittyvästä syystä poistua reitiltä ja liittyä siihen uudelleen, kun olosuhteet ovat parantuneet ja turvallisuutesi on taattu. Voit milloin tahansa poiketa reitiltä ja liittyä siihen myöhemmin, käyttämällä vaihtoehtoisia teitä harkintasi mukaan. Organisaatio voi aina tarkistaa jokaisen miehistön reitin ja sijainnin.
10. Osanottajien on ilmottauduttava jokaisessa järjestäjien ilmoittamassa viidessä pakollisessa tarkastuspisteessä ja noudatettava kussakin tarkastuspisteelle ilmoitettua aikaisinta lähtöaikaa. Jos satelliittiseuranta paljastaa perusteetonta reitin lyhentämistä tai oikaisua tai lähtöaikaa ei noudateta tarkastuspisteissä, osanottaja voidaan hylätä.
11. Huoltoajoneuvot eivät ole sallittuja. Apua voi pyytää muilta osanottajilta, korjaamoilta tai muilta apua tarjoavilta yrityksiltä ja tahoilta.
12. Järjestävä organisaatio tarjoaa osallistujien gps-seurannan maksutta. Jokaisen osanottajan on jatkuvasti seurattava sijaintiaan tapahtuman aikana tarjotun järjestelmän avulla. Jos seuranta ei onnistu, organisaatio voi vapaasti ottaa yhteyttä osanottajaan varmistaakseen, että järjestelmä on aktivoitu oikein.
13. Järjestäjät eivät suosittele ajamista yöllä tai kun näkyvyys on huono. Keskimääräiset päivittäiset ajokilometrit ovat kohtalaisia, eikä yöllä tai huonossa säässä ole syytä ajaa. Jos päätät ajaa, varmista, että etu- ja takavalot toimivat ja käytä hyvin näkyviä heijastavia vaatteita.
PALUU LETIM KOTISIVUILLE https://www.letim.fi
Vastaa